Джордж
Стефенсон - "Батько залізниць"
Дорогі
Друзі! Сьогодні розглянемо факти про
цікаву людину, винахідника, інженера - Джорджа Стефансона. У підготовленій для
Вас - віртуальній довідці «Джордж Стефенсон - "Батько залізниць" мова піде про паровоз винахідника Стефенсона,
про його здобутки і напрацювання в області залізничного сполучення. Про так звану «Стефенсонську» або «нормальну
колію», що дорівнює 4 фути і 8½ дюйма (1435 мм), яка до цього дня залишається
стандартом на залізницях у багатьох країнах світу і найпоширенішою в Західній
Європі.
Віртуальна
довідка
Джордж
Стефенсон народився 9 червня 1781 го, в Уілеме, графство Нортамберлен (Wylam,
Northumberland), в 15 км від міста Ньюкасл-апон-Тайн (Newcastle upon Tyne). Він
був другою дитиною Роберта і Мейбл Стефенсон. Обидва його батьки не вміли ні
читати, ні писати. Усвідомивши важливість бути освіченим Стефансон навчився
читання, письма та арифметики і вже до 17 років став машиністом. У 1801-му
Джордж став обслуговувати підйомне устаткування у вугільній шахті. Всерйоз
зайнявся вивченням парових двигунів, Джордж в 1811-м зумів успішно полагодити
один з таких на своєму робочому місці - і став поступово просуватися по
кар'єрних сходах. До 31 року він став головним механіком вугільних копій. У
1815-му Стефенсон представив рудничну лампу оригінальної конструкції «Лампу
Джорджі».
Свій
перший локомотив - для буксирування вагонеток з вугіллям по рудничної рейкової
дорозі - Стефенсон спроектував в 1814-м. Його рейковий екіпаж, названий
'Блюхером' в честь прусського генерала Гебхарда Леберехта фон Блюхера (Gebhard
Leberecht von Blücher), міг вести склад загальною вагою до 30 тонн. Присвятивши
все своє подальше життя будівництву паровозів, Джордж за наступні п'ять років
представив 16 нових машин.
У
1820-му Стефенсон був підключений до проектування і зведення 13-кілометрової
залізниці лінії. Дорога від вугільної шахти Хеттон до Сандерленда (Sunderland)
стала першою, на якій механічна тяга повністю замінила мускульну силу тварин. У
1823-му Джордж заснував перший паровозобудівний завод в світі. До 1825-му на
заводі був готовий локомотив під назвою «Активні», згодом перейменований в
«Локомоушн № 1». Вперше в світі до складу поїзда був включений пасажирський
вагон, названий "Експеримент".
Пасажирський вагон "Експеримент".
Ще
при будівництві Стоктон-Дарлінгтонской залізниці Стефенсон прийшов до висновку,
що в майбутньому варто уникати великих нерівностей рельєфу. Зайнятий
проектуванням ліній Ліверпуль-Манчестер і Болтон-Лі, англійський
інженер-будівельник заклав в проект кілька виїмок, насипів, віадуків і мостів,
а також мав намір застосувати залізні рейки на кам'яних опорах. Урочисте
відкриття «Залізниці Ліверпуль – Манчестер» пройшло 15 вересня 1830-го. Подія
була затьмарена смертю Вільяма Хаскіссон (William Huskisson), який спробував
перебігти шлях і потрапив під «Ракету».
Поїзд на лінії Ліверпуль — Манчестер
Відрізок дороги через болото Чэт Мосс
Практично
відійшовши від справ, Джордж в 1847-му став першим президентом Інституту
інженерів-механіків. Але підхопивши плеврит
Джордж помирає 12 серпня 1848 го, в
Тептон-хаусі, Честерфілд, графство Дербішир (Tapton House, Chesterfield,
Derbyshire).
Паровоз «Локомоушн № 1» використовувався за прямим
призначенням до 1857-го. В даний час він виставлений як експонат в Дарлінгтонському
залізничному музеї у Лондоні.
Гайко, Г. І.
Історія гірництва [Текст] : Підручник
/ Г. І. Гайко, В. С. Білецький. — Київ-Алчевськ: Видавничий дім
«Києво-Могилянська академія», видавництво «ЛАДО» ДонДТУ, 2013. — 542 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар