вівторок, 2 червня 2020 р.


Інженер-конструктор першого в Україні дирижабля
 Дорогі Друзі!  2  червня 1868 року в Києві народився Федір Андерс- інженер-конструктор, пілот. Творець першого вітчизняного дирижабля, один із фундаторів пасажирського сполучення на літальних апаратах. Ціле життя невтомний інженер-конструктор не лише марив небом, а повсякчас щось винаходив. Він створив дивний прилад “автометр”, запропонував оригінальну конструкцію друкарської машинки, складав химерні на той час цифрові замки, – словом, мав світлу голову і золоті руки. 
Його гранична заповзятість і непохитна цілеспрямованість  викликають захват і заслуговують уваги.
Віртуальна довідка
Народився  Федір Фердинандович Андерс у сім’ї робітника заводу «Арсенал». Навчався в реальному й землемірному училищах. Вищу освіту здобув уже у п’ятдесятирічному віці, закінчивши заочно Київський політехнічний інститут. З юнацьких літ вивчав конструкції літальних апаратів. У 1910 р. видав брошуру «Як самому збудувати аероплан». Однак головною його пристрастю були дирижаблі. Ф. Андерс будував літальні апарати власним коштом. Майстер на всі руки, він виконував найрізноманітніші слюсарні роботи і зароблені гроші витрачав на деталі. Коли ж і цього не вистачило, продав частину свого майна.
4 січня 1911 р. у міській Публічній бібліотеці (нині – Національна парламентська бібліотека України, вул. Грушевського, 1) було влаштовано благодійний “Аеробал”. За мету він ставив: сформувати бюджет, потрібний для будівництва приватного цивільного дирижабля м’якої конструкції “Київ”. У проєкті дирижабля “Київ” гостей та учасників благодійного “Аеробалу” вражало те, що практично всі деталі 43-річнний інженер-конструктор, член Ради Товариства повітроплавання Федір Андерс викреслив і зробив власноруч.
Схема дирижабля Андерса
У серпні 1911 р. Ф. Андерс разом з екіпажем у складі трьох осіб брав участь у маневрах Київського військового округу. То був перший політ дирижабля, створеного в Україні. Взимку 1912 р. модернізував свою модель літального апарата, назвавши його «Київ». Ф. Андерс здійснив на ньому понад 150 польотів, перевіз близько 200 пасажирів. У вересні 1912 р. внаслідок пожежі «Київ» було повністю зруйновано. У цей час Ф. Андерс розробляв проект гідродирижабля, який назвав «Київ-2».
Дирижабль "Київ" 
Дирижабль "Київ", його власної конструкції і виготовлення, виконував (1911р.) демонстраційні польоти у з Купецького саду (перевіз близько 200 пасажирів). Довжина балона 51 аршин, а човна, підвішеного до балона, - 25 аршин. На одному боці човна встановлено мотор й інші механічні пристосування, а на іншому - невеликий металевий кошик для пасажирів, робочий газ - водень, ємність м'якої оболонки - 890м3, мотор "Анзані".
29 серпня 1912р. сталася катастрофа. Дирижабль вирушив з Києва в напрямку Чернігова і за 12 верст від Остра згорів, пілот - його син Володимир Андерс, залишивля неушкодженним.
Наприкінці 1912 р. він виїхав до Німеччини, де працював на відомій дирижаблебудівній верфі графа Ф. Цеппеліна. Через рік, повернувшись до Києва, сконструював механізм, що надавав змогу дирижаблю тривалий час працювати на одному і тому ж водні, не випускаючи його. Однак цей проект, як і попередній, через брак коштів не було реалізовано.Через брак фінансування більшість проектів, створених Ф. Андерсом, не мали практичного втілення. Однак можна з упевненістю стверджувати, що він — творець перших вітчизняних дирижаблів цивільного призначення — залишив помітний слід в історії повітроплавання.


Художня поштова марка "100 років першого польоту дирижабля «Київ»
Був членом Київського товариства повітроплавання (діяло в 1909—1917) та Авіаційного науково-технічного товариства при Київському політехнічному інституті (з 1923). Помер інженер-конструктор Федір Фердинандович Андерс в Києві 31 травня 1926 р. і похований на Байковому кладовищі; ділянка 4а.

Немає коментарів:

Дописати коментар